2013. április 6., szombat

Tejszines fonott kalács

Húsvétkor nálunk fonott kalács nem szokott készülni. Merthogy élesztővel készül, ami még a kihűlés után a gyomorban, a hasban is dagad... De nem mondom, hogy nem szeretjük. Mert imádjuk. Megennénk akár minden második nap is, főleg, ha akkor vettük ki a sütőből. Langyosan. Kakaós tejjel. Vagy forró csokival. Ez a recept eltér az eddig megszokott kelesztési módtól, vagyis a kovász készitésétől, mert tejet/vizet/vajat nem tartalmaz, csak habtejszint. Dr. Oetker receptje alapján készült. Ja, és a formája kissé szokatlan.

Tejszines fonott kalács

A tésztához:
500 g finomliszt (nálam vegyesen tk rozsliszt, finomliszt, rétesliszt, kilófaló lisztkeverék)
2 tojás + 1 tojásfehérje
csipetnyi só
70 g nádcukor (az eredeti recept kristálycukrot ir)
1 csomag vaniliás cukor
2,5 dl habtejszin
kb. 30 g élesztő
egy marék mazsola (kihagytam, mert nem szeretjük)

A kenéshez:
1 tojássárgája (ami a tésztából kimaradt)
1 ek tej

Ezenkivül:
olvasztott vaj a megsült kalács megkenéséhez


Az összes hozzávalót egy tálba rakjuk. Az élesztőt csak elmorzsoljuk, nem futtatjuk fel. Alaposan kidolgozzuk a tésztát, a habtejszint langyosan adjuk hozzá, a mazsolát csak a végén szórjuk bele. Meleg helyen 1 óráig kelni hagyjuk.
Utána a tésztát néhányszor átsodorjuk, hogy a buborékok távozzanak belőle és 6 részre osztjuk: 3 nagyobb és 3 kisebb darabra. Először a 3 nagy csipóból rudakat sodrunk, amelyeket sütőpapirral bélelt tepsire helyezzük rögtön, ahol el kezdjük fonni. Azután a 3 kisebb darabból is rudakat sodrunk és ráhelyezzük a nagyobb fonott kalácsra. Szintén megfonjuk és a kész fonott kalácsot tiszta konyharuhával letakarjuk és fél óráig kelni hagyjuk.
Ezalatt a sütőt 180 fokra előmelegitjük. A megkelt fonott kalácsot megkenjük 1 ek tejjel elkevert tojássárgájával. A közepét 3 fogpiszkálóval biztositjuk, hogy ne csússzon el a felső fonott kalács! Betesszük az előmelegitett sütőbe.
Először 180 fokon 15 percig sütjük, majd a fokot levesszük 160-ra és további 15-20 percig sütjük. Tűpróbával ellenörizzük, hogy a kalács átsült.
A megsült fonott kalácsot olvasztott vajjal megkenjük, hogy a héja ne legyen kemény!
Sütőrácsra téve hűlni hagyjuk, majd felszeleteljük. Forró kakaóval/forró csokival/kávéval és vajjal és/vagy lekvárral megkenve kináljuk.





Ezt a kalácsot már másodszor sütöttem meg. Lassan egy éve, hogy először készitettem. Akkor még csak finomlisztet használtam, most már kevertem teljeskiőrlésű liszttel is. De életemben talán csak most fordult elő, hogy a dagasztásnál kimaradt az élesztő :D Erre akkor jöttem rá, amikor benéztem egy óra kelesztés után az 50 fokos sütőbe (mert én igy kelesztek) és a tészta még mindig akkora nagyságú volt, mint dagasztáskor. Leültem a gép elé és gondolkoztam, hogy mi a baj. Akkor, mint egy villámcsapás ért a felismerés, hogy kimaradt az élesztő! Gyors séta, irány a konyha! Elővettem és addig gyúrtam a tésztát, amig fel nem dolgozta az élesztőt. Majd gyors kelesztés, ami 1 óra lett és örömmel konstatáltam, hogy milyen szépen megnőtt :)
Egyébként apám ribizlilekvárral megkenve fogyasztotta és forró kakaóstejet ivott hozzá.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése